Daily Archives: April 17, 2009

Jangan Cakap Belakang

Camane nak tau bila aku mengumpat? Sebab kdg2 aku tak sedar yg aku mengumpat. Biasala masyarakat tipikal. Caranya ialah aku kena andaikan org yg aku dok ngata belakang tu tau ape yg aku ckp belakang die. Kalo rasa2 apa yg aku perkatakan belakang die buley menyebabkan die sakit ati, maknenye aku mengumpat la.

Pahtu aku kena bayangkan plak ape perasaan aku bila aku tau org memperkatakan sesuatu yg aku tak suka tentang diri aku. Senang kata ckp blakang la.

Kalo ape yg aku cakap blakang tu tak betul plak, tu bukan kira mengumpat. Tu dah dikira fitnah. Dan fitnah ni keje utama org yahudi. ish ish ish…ingat ekonomi je yg dikuasai yahudi. rupe2nye perangai aku pon ikut org yahudi kalo aku buat fitnah.


Putus Asa

Ni kalo nak citer dunia la…
Dulu kalo Christopher Columbus nak berpatah balik dari pelayaran die, takde sape nak marah. Parents die mebi tak kesah. Tapi satu mende la..Takde org la kenal die.

Papepon sesetengah org anggap dunia tak adil. Aku pon kdg2 anggap dunia tak adil. Tapi aku sedar dunia tak adil bagi mereka sibuk mengejarnya. Nak citer putus asa, banyak mende yg aku boley putus asa. Aku sedar putus asa adalah perasaan yg lahir dari godaan setan.

Sesetengah bangsa miskin sebab tuhan nak menyuruh bangsa tu bangkit mencari ilmu demi memajukan diri. Sesetengah bangsa berperang supaya mereka menghargai nilai kasih sayang dan perpaduan. Sesetengah bangsa mentaliti asek kondem kerajaan supaya satu hari nanti bangsa tu akan jadi negara yg penuh dengan subsidi sehingga bangsa tidak proaktif dan mudah dijajah(merepek dah).

Tatkala kita merintih dgn kehidupan sendiri, masih banyak lagi insan kat dunia yg nasib lagi malang dari kita. Sesetengah org mungkin tak dihimpit kemiskinan tapi dihimpit perasaan kurang kasih sayang. Ape yg perlu dikejar ialah ketenangan jiwa. Choose to be cool.


Euro Tech, Japan Design & Msian Price


Salam,

Aku baru bace komen2 org kat paultan.org. Start Proton Exora launch je, komen berpusu2. Baik2 citer pasal kete, jadi cite pasal cukai la, kualiti la, mentaliti la. Tapi dari komen2 tu je, bnyak gak info2 menarik sebenarnye yg aku dapat.

Meminjam kata2 Datuk Syed Zainal “….org msia nak european technology, japanese design and malaysian price”

1st Masalah mentaliti sesetengah org malaysia.
2nd Sebenarnya ade gak kete import yg material die beli ngan third party yg same ngan proton.
3rd Kalo Proton lingkup, tak semestinya duti kete import turun. Silap2 makin naik.
4th Kete import pon ade poblem.
5th Kalo ade duit nak beli kete mahal, beli la tapi jgnla pertikai org yg beli kete nasional. Ibarat camni la…kalo ade isteri cantik, jgnla pertikai isteri org lain.