Kisah dua biji telur.

Satu hari, ada 2 biji telur sedang duduk berbincang mengenai impian mereka apabila menetas kelak. Mari ikuti perbualan mereka.

Telur A: Bro, bro nanti bila dah menetas bro bercita-cita nak jadi apa?

Telur B: Lu tanya gua nak jadi apa? Gua kalau boleh nak jadi tiram. Lu tau tiram? Orang kampung gua panggil ‘oyster’.

Telur A: Tau bro. Apsal lu nak jadi tiram ek?

Telur B: Pada hemat gua, jadi tiram ni sempoi. Gua tengok tiram hidup selesa. Relax je.

Telur A: Yeke?

Telur B: Lu tengok eh, jadi tiram ni, lu dok relax tak yah nak tanggung risiko menghadapi dugaan dan cabaran hidup. Tak perlu nak buat survival decision. So, tak tak perlu ada rasa takut dan bimbang.

Telur A: Ooooo…lagi bro?

Telur B: Lagi satu, duduk kat dasar laut, air laut dah sedia kan makanan. Pendek kata, gua boleh hidup selesa dan selamat dibawah kawalan air laut. Lu tanya gua, lu nak jadi apa bila menetas nanti?

Telur A: Gua? Gua ingat bila gua menetas nanti gua nak jadi helang.

Telur B: Helang?

Telur A: A’ah, helang. Gua tau hidup sebagai helang tak senang macam hidup tiram. Helang takde siapa nak kasi makan. Gua perlu cari makan sendiri. Kalau duduk diam, alamat gua kelaparan la jawapnya.

Telur B: Betul tu bro.

Telur A: Tapi bro, kalo gua jadi helang bro, gua bebas untuk terbang kemana gua mahu dan buat apa yang gua suka. Gua boleh terbang setinggi gunung. Memang gua kena tanggung risiko dalam membuat survival decision. Tapi gua tak perlu menjadi hamba kepada air laut. Gua bebas untuk makan apa saja janji halal.

Telur B: Giler ah dingdong la bro ni…

Telur A: Betol bro. Senang kata, gua sangggup jadi helang dan gua sanggup lakukan apa saja yang perlu dilakukan oleh seekor helang untuk terus hidup. I wanted to live in the challenge and uncharted zone!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: