Category Archives: My Point of View

aku tak paham la ko ni (2)

Salam,

Pernahkah kadang2 kita terfikir kenapalah takde siapa yang faham diri kita? Pernah? Bila biasa kita terfikir camtu?  Biasanya fikiran macam tu muncul bila ada orang (terutama orang yang kita sayang) atau rakan karib dah buat kita terasa hati. Bagi yang ‘single’ pula, ada sesetengahnya terlintas difikiran ‘kalau boleh aku nak cari ngan orang yang boleh faham diri aku’. Pernah rasa?

Tu bila kita fikir orang lain. Diri sendiri macamana pula? Adakah kita ni faham diri sendiri? Pernahkah kita cakap ‘apa yang aku nak sebenarnya?’ atau ‘kenapa aku jadi macam ni?’ atau ‘aku tak faham diri aku’. Pernah?

Apa yang aku nak cuba sampaikan sebenarnya? Sebenarnya, sangat tak logik kalau kita nak harap orang lain faham diri kita. Manusia merupakan makhluk yang unik. Jangan lah mengharap  orang lain faham diri kita sebab kita pon kadangkala tak faham ngan diri sendiri. Bila diri sendiri pon kadang2 kita tak faham, apatah lagi la orang lain nak faham kita.

Biasa kita dengar ayat ‘takde orang perfect’. Tu sebenarnya ayat motivasi supaya kita bersyukur dapat berkawan atau berkasih dengan seseorang walaupun dia kadangkala memang tak faham diri kita selagi kita tak beritahu apa yang kita mahu. We don’t have to be perfect to be lovable. We don’t have to be perfect to be a perfect partner.

Kesimpulannya, usahlah kita mengharap orang lain faham kita seandainya kita pon kadangkala tak faham diri sendiri. Kalau kita kenal dan faham diri kita, maka kita takkan sekali-kali cakap orang lain tak faham kita.

Entri kalini adalah lanjutan kepada entri aku pada pada setahun 7 bulan lepas   https://apetbarreto.wordpress.com/2009/04/21/aku-tak-paham-la-ko-ni/ .


Maju.

Amerika dan kebanyakan negara di eropah yang sudah mencapai status negara maju, menghuni ranking yang tinggi dalam carta statistik jenayah perkapita yang dikeluarkan nationmaster.com. Contohnya kat UK, sebanyak 85.6 jenayah dilaporkan setiap 1000 orang. Malaysia ranking 50 (7 daripada 1000). Hmm…

Dulu kalau bicara mengenai negara maju, aku mesti terbayang keadaan negara yang mempunyai infrastruktur yang moden. Di rumah ada peralatan elektronik atau gajet-gajet yang canggih. Semua guna ‘remote control’. Bangunan-bangunan pada waktu malam berseri-seri dengan lampu neon. TV besar merata-rata kat tepi-tepi jalan. Internet laju gila. Semua benda ‘computerized’. LRT berlingkar-lingkar kat kawasan bandar. Pendek kata, negara maju sangat sinonim dengan kemajuan ekonomi.

maju

Hari ini aku rasa tafsiran sebegitu tak berapa tepat. Malah, sehingga kini masih lagi wujud perdebatan mengenai tanda aras mengukur negara maju. Penting ke status negara maju? Pada pendapat aku, kalau status negara maju diukur dari segi kemajuan ekonomi semata-mata, maka status negara maju tu tak berapa penting.

Sekiranya negara maju tafsirannya seperti yang dinyatakan oleh bekas setiausaha agung PBB, atau ikut tafsiran Dr. Mahathir (Wawasan 2020), tu baru penting dan aku sangat sokong.

“Negara maju ialah negara yang membolehkan semua warganya menikmati kehidupan yang bebas dan sihat dalam suasana yang aman.” -Kofi Annan (Kalau ikut tafsiran ni, negara Arab Saudi telah pun mencapai status negara maju).

Pada aku juga, negara maju bergantung kepada mentaliti, akhlak dan budaya rakyat sesebuah negara. Benda paling remeh la, kalau berebut-rebut nak naik LRT, memang tak boleh nak maju. Kalau pandu kereta potong Q masa nak bayar tol, memang tak maju la. Kalau pandu kereta suka tonjol kereta depan rapat-rapat, lagi la rendah pemikiran orang camni. Ni baru perkara kecil. Belum cerita siswazah menganggur atau jenayah lagi.

Institusi kekeluargaan menjadi tempat melahirkan masyarakat yang bermentaliti maju dan berakhlak mulia. Individu yang bermentaliti maju adalah individu yang berinovasi. Takkan nak harapkan institusi pendidikan semata-mata sebab institusi pendidikan tinggi di Malaysia mengutamakan mereka yang betul-betul nak belajar/nak pandai dan seterusnya menjadi ‘job seeker’ dalam memberi khidmat kepada masyarakat.

p/s: Lagi bagus kalau universiti menerapkan mentaliti ‘job creator’ atau ‘income generator’ kepada mahasiswa.

(http://www.nationmaster.com/graph/cri_tot_cri_percap-crime-total-crimes-per-capita)


Aku sudah jumpa…

Ada pepatah menyatakan berusaha tanpa doa itu sombong, doa tanpa usaha bohong. Ada juga yang kata doa tanpa usaha kosong atau sia-sia. Mana-mana pon betul. Pada aku yang lebih jelas ialah berusaha tanpa doa sombong, doa tanpa usaha MALAS.

Aku adalah seorang yang pemalas. Selalu bertangguh kerja. Jarang buat kerja. Malas adalah satu penyakit mental. Dengarnya tiada medical treatment untuk penyakit malas. Pergi kat kedai ubat, klinik atau hospital, ubat penyakit malas mmg tak jumpa. Jusmate 5 Dr. Rozmey pun tak boleh menghilangkan penyakit malas. Minum booster spt minuman penambah tenaga tongkat ali, redbull tidak menjamin kerajinan. Insyaallah ianya hanya bagi extra cergas.

Baru-baru ini aku dah jumpa penawar utk penyakit malas. Walaupun formula penawar penyakit malas ni aku dapat sewaktu aku tengah 10minit power nap kat office, aku jamin 110% bahawa formula penawar ini boleh menyembuhkan penyakit malas tak kira penyakit malas tu peringkat awal atau peringkat kronik. Formula penawar kepada penyakit malas ialah RAJIN. Ya, rajin! Tapi ingat, ini hanyalah formula. Formula ini akan berhasil sekiranya ianya ia disuntik ke dalam hati manusia. Formula ini tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada manusia sekiranya ia setakat ditanam di tepi bibir bersama pohon tebu.

Doa merupakan senjata orang mukmin. Berdoalah utk menjadi rajin. Doa + usaha = mukmin.

 

 


Small matter je tu…

Kadang2 manusia buat silap kat org lain. Bila kita sedar ada buat silap, perkara utama biasa kena buat ialah minta maaf drpd org yg kita buat salah. Tapi kadang2 aku tak sedar aku ada buat silap. Jadi sebagai manusia yang tidak mempunyai kuasa utk membaca hati manusia lain, adalah penting utk org lain menegur kesilapan aku.

Masalah timbul bila dah ditegur ialah kita menganggap tu bukan satu kesilapan atau kita anggap ianya hanya kesilapan kecil. Mesti selalu org yg menyayangi kita berpesan, jgn buat ini… jgn buat itu. Bila kita anggap ‘buat ni’ atau ‘buat itu’ hanya perkara kecil dan kita tak rasa bersalah buat ini itu, ada satu perkara juga yang kita kena fikir. Sebenarnya mereka yang tersayang tu hanya mintak benda kecik je dari kita dan itu pon kita takleh nak buat. Betol tak?

Contoh kalo masa kekecik dulu makbapak selalu pesan jangan balik rumah lewat sgt. Kita lak fikir, ‘alaah, bukan selalu’ atau ‘alah, bukan salah pon. Bukan pergi merompak. Lepak2 ngan kawan je’.  Sebenarnya bila kita anggap ianya satu perkara kecil, sedar tak sedar perkara kecil la yang makbapak kita mintak kita buat yg kita tak boleh nak buat (apa aku berbual ni?).

Perkara yang kita anggap kecik bila kita buat kadangkala tanpa disedari memberi impak yang besar kpd org lain. Kalau ditanya mana lagi merbahaya antara nyamuk ngan harimau, mesti ada yang pilih harimau, Sedangkan manusia didunia ni lagi ramai mati digigit nyamuk dari mati dibaham harimau.


Rindu

Pada hemat aku, rindu adalah satu perasaan universal yg lahir dari hati manusia dan bukan hanya terbatas kpd manusia. Adakala perasaan rindu merujuk kpd kenangan ataupun situasi. Contohnya kita mungkin rindu pada kampung halaman, rindu pada suasana hari raya dan sbagainya. Rindu merupakan mutiara batin yg kadangkala berperanan sbg api yg membakar jiwa manusia.

Rindu ialah daya tarikan perasaan manusia terhadap X ( X boleh jadi manusia, situasi atau tempat) Perasaan rindu mempunyai kaitan rapat dgn mata dan masa. Hukum Rindu (karut je ni) menyatakan Amaun Rindu Terhadap X berkadar terus dengan masa (t), selagi X tiada didepan mata. Dengan kata yang lebih mudah: lagi lama tak jumpa, lagi bertambah la perasaan rindu.

Rindu adakala bercas positif dan adakala bercas negatif. Rindu yg bercas negatif boleh membuatkn manusia jd tidak bersemangat dlm mengharungi kehidupan seharian. Bagaimana rindu yg bercas negatif terjadi dan apakah langkah yg perlu diambil utk menjauhinya? Secara amnya, rindu bercas negatif terjadi disebabkan kita selalu memandang kebelakang. Maknanya mengira tarikh pertemuan terakhir sehingga waktu sebenar. Jika dikira jumlah tersebut, sudah tentulah semakin hari semakin bertambah jumlahnya dan terasa diri semakin jauh dgn X. Pada hakikatnya jumlah hari semakin berkurang untuk ke pertemuan yg seterusnya. Dgn kata lain, semakin lama tak jumpa bermakna semakin hampir kita kepada pertemuan yg seterusnya, inshaAllah.

Rindu boleh membuatkn wanita memahami erti kehidupan dan menjadikan perasaannya smakin dalam. Rindu juga membuatkn sang lelaki takkn mengkhianati cintanya. Justeru, gunalah perasaan rindu sebaik2nya kerana perasaan rindu boleh dianggap sebagai bahan bakar kpd semangat kita utk terus menggerakkan diri menempuh hari2 yg mendatang.

P/S: ini hanyalah coretan peribadi dan bukannya fakta ilmiah.


Cinta Itu Magic

Salam,

Aku bukanlah seorang mahakarya cinta yg layak utk bcakap topik bkaitan cinta sesama manusia. Tapi berdasarkan pengalaman aku yg tak berapa bnyak ni, aku boleh klasifikasi beberapa tahap dalam hubungan manusia. Papepon ini sekadar pandangan peribadi dan bukanlah satu fakta yg boleh dijadikan panduan hidup.

Tahap suka.  Tahap suka ni pada aku tahap yg paling dasar yang mana perasaan suka ni kita boleh taburkan sebanyak2 dan sewenang2nya. Bila kita rasa kita suka seseorang? Biasanya kita suka pada cara bercakap ke, pada wajah ke, pada cara ketawa ke. Contoh, ‘aku sukala tengok dia ketawa’ atau ‘aku suka la tengok rambut dia’ atau ‘aku suka la tengok tenungan matanya’. Biasanya suka ni bersifat lahiriah. Pendek kata, ianya menyedapkan hati. Paling penting pada tahap suka ni, bila dia ada depan kita, kita akan suka tapi bila dia takde depan mata, kita tak kesah.

Tahap sayang. Tahap ni atas sket dari suka sebab bila kita berada pada tahap sayang kat seseorang, tuhan kurniakan satu perasaan yg unik sket bila dia takde depan mata. Perasaan rindu. Sayang ni bersifat kebatinan sket. Bila sayang, kita da tak peduli pasal paras rupa sangat. Biasanya kita sayang seseorang disebabkan hubungan yang sedia ada. Kadang2 ada juga yang sayangkan hubungan dan bukan pada orangnya. Pendek kata, sayang tak bermakna kita nak hidup bersama selamanya dengannya (bnyk la plak ‘nya’nya).

Tahap cinta. Tahap ni tahap yang sangat pelik. Kita akan sanggup tinggalkan org yg kita sayang semata2 utk bersama dgn org yg kita cinta.  Tahap ni tak boleh diterjemahkan dengan kata2. Tiada ayat yang sesuai utk menggambarkan cinta. Tak kesahlah kalo kita kaki karaoke ke ape, percaya atau tidak, lagu2 karaoke yg mempunyai bait2 cinta tu cuma pada aku kat level sayang je. Bila kita cinta seseorang, kita tak boleh nak bg jawapan kenapa kita cinta dia, atau bila kita start cinta dia. Selagi blom kawen, kita tak ada jawapan yang sesuai kerana cinta itu dirasai dgn hati. Boleh ke kita ckp ‘aku cinta dia sbb aku suka tengok dia ketawa’? Boleh ke kita ckp ‘aku cinta dia sbb dia seorg yg penyabar’? Kalo semua jawapan tu boleh, bermakna mmg ramai lah org kat dunia ni memiliki cinta kita. Jawapan yang sesuai pada aku ‘aku cinta dia kerana Allah Taala’ kerana Dialah yg mengurniakan perasaan ini.

Janganlah kita mempermainkan perasaan org dgn ketiga2 perkataan ini kerana ada org yg rasa bila kita ckp kita suka bermakna kita cinta. Dan bila dia ckp dia cintakan kita, jgn ditanya knp kerana cinta bukan dtg dari suaranya utk pendengaran kita. Cinta itu bukan makanan yg enak utk telinga kita. Cinta itu magic.


Takde org yg tahan dgn perangai awak kecuali saya!

Salam,

Siapa yg tak pernah dengar ayat spt tajuk entri ni? Pernah? Tak?

Ada dua kemungkinan yg boleh aku buat dr ayat tersebut.

Pertama, kalo pernah ada org ckp kt kita ayat tersebut maknanya kita kena tengok diri sendiri. Muhasabah diri. Kita kena tengok apa perangai/sikap kita yg membuatkan org sentiasa sakit ati atau terasa ati. Sebab biasanya ayat tersebut akan hinggap ditelinga kita sekiranya kita melakukan perkara negatif yg sama berulangkali. Kita perlu bersyukur kerana ada org yg sanggup tahan ngan perangai kita dan sudi utk membantu memperbaiki diri kita.

Kedua (yg ni ada org bitau aku la), kalo pernah ada org ckp kat kita ayat tersebut maknanya org yg ckp camtu tu je yg tak tahan ngan kita. Fikir2kan!