Jujur dan telus.

Salam,

Sesetengah org igt tak menipu bermakna jujur. Semua org tak suka org yg suka menipu. Lebih2 lagi kalo ia melibatkan org lain. Contohnya mengada2kan cerita kat org lain yg boleh menimbulkan fitnah.

Pada aku, jujur bkn setakat tak menipu. Jujur juga bermaksud telus. Maksudnya tak memberikan ‘double meaning’ bila berkata2. Aku ckp utk diri sendiri sbb aku kalo nak jaga ati, aku beritau secara surface utk pemahaman org lain sedangkan apa yg aku faham lain. Cthnya camnila, kalo aku nak dptkan satu projek kat mamat ni, aku selitkan sekali hamper ke, jam ke dan sbgnya dgn tujuan utk jaga ati supaya mudah dpt projek. Aku boleh je nak ckp itu merupakan satu hadiah supaya org lain tak anggap itu satu rasuah. Papepon rasuah tetap rasuah.

Contoh lain, masa aku kekecik aku ckp ngan parents nak keluar tengok wayang ngan majid. Hakikatnya aku aku pegi tengok wayang ngan majid, nurul n faridah. Aku tak menipu pon. Cuma aku tak telus. Tapi kalo terus tak beritau tu dikira tak menipu atau tak telus?

p/s: kadang2 kita tak suka org lain menipu tp kita tak sedar kadang2 kita terpaksa tak telus.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: