Apa beza kawen awal ngan kawen lambat?

Apa beza kawen awal ngan kawen lambat? Same je? Bergantung pada pendapat masing2 coz 1st sume bergantung pd jodoh yg dah tuhan tetapkan.

Cume kat sini aku tertarik dgn pendapat yg menyatakan kalo kawen lambat nanti kite dah berumur, anak kecik lagi. So bile dah tua, anak sulung masih tak abis sekolah. Apa masalahnye kalo kite da tua tp anak sulung tak abis sekolah lagi? Adakah org kawen muda sebab faktor ni? Tak semestinyekan? Sebab dah jodoh.

Untuk org yg bersetuju dgn pendapat tersebut, pernahkan anda terfikir bahawa, siapa pon anak yg dilahirkan akan jadi bile mereka besar nanti, bukan bergantung pd lambat atau cepat perkahwinan ibubapanya? Ade hikmah kenapa seseorg tu kawen cepat or kawen lambat. Sbb mungkin tuhan da tetapkan bahawa seseorg tu menjadi lebih bertanggungjawab terhadap keluarga pada umur tertentu. Umur sekadar angka tapi fikiran yg melambangkan kematangan seseorg. Ada yg umur 30 tp perangai cam 20. Ada yg umur 20 tp fikiran cam 30. (cam aku umur da lanjut tp perangai cam bdk2).

Adakah sbb takut da tua nanti tak dpt nak support anak blaja? Atau adakah sebab takut tak dpt merasa duit gaji anak? Aku tatau sebab aku takde anak. Yg aku tau aku penah jd seorg anak yg masih blaja walaopon abah aku da nak pencen. Paling penting aku tau abah aku menjalankan tanggungjwb yg sepatutnya sbg seorg bapa walaupon beliau ngurat mak aku dlm usia yg agak tua bagi org dulu2.

Seorg anak menjadi perompak bukan sebab makbapak kawen lambat. Dan tak semestinya kawen awal menjamin anak yg dilahirkan akan menjadi wira bangsa. Setiap ibu bapa bukan harap duit anak2 bile da tua. Semestinya ibubapa mengharapkan anaknya menjadi anak yg soleh yg sentiasa dpt mendoakan kesejahteraan ibubapanya walaupon mereka sudah tiada.

Selamat Hari Bapa =)


3 responses to “Apa beza kawen awal ngan kawen lambat?

  • WiNz

    laki kawin lmbt xpe.. ppuan yg ade masalah. risiko tinggi kalo 1st time pregnant umur > 30.

  • hams

    ahaha~
    i lyke tis p0st, but the term i lyke the m0st is- “cam aku umur da lanjut tp perangai cam bdk2”
    hee~just j0king. actually, t0 me, it depends 0n the pers0n itself. marriage is where tw0 pe0ple agreed t0 live their live t0gether, full 0f l0ve n resp0nsibilties.. s0, if they r ready enuf, age w0n’t be such a big pr0blem, aite?=)
    s0, the questi0n is- bilakah giliran encik penulis pula? hehehe..*sengih nakal*
    wink! (^,~)

  • Apet

    saya bile kahwin? er…mm.erm…tgu bulan jatuh keriba..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: