hikmah sakit

Aku rasa sume org tau sakit yg menimpa seseorg mesti ade terselit hikmah. Menurut buku terjemahan Mukashafah AlQulub oleh Imam AlGhazali, Nabi Muhammad bersabda, “Barangsiapa sakit semalam, die sabar dan rela kepada Allah, maka bersih drpd dosa bagaikan dia lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit, janganlah segera meminta sembuh.”

Kite digalakkan lawat org sakit sebab org sakit dekat dgn tuhan. Bayangkan seorg anak yg jaga org tuanya yg sakit. Pahala berbakti ngan org tua berganda2 sbb time tu seorg anak menjalankan tanggungjwbnya sbg seorg anak. So ade sebab nape tuhan jadikan seseorg ditimpa musibah.

Tetibe teringat betapa teruknya aku dulu. Mase bapak aku dok spital, boleh aku bantai naik moto bapak aku jenjalan kawasan  taman umah aku. Dulu kekecik parents aku mmg pantang kalo anak2 die bawak moto selagi tade lesen. Tuhan punye nak tunjuk, aku kantol ngan mak aku kat traffic light. Tanpa helmet, aku benti bebetul sebelah teksi yg mak aku naik utk blk umah pas die lawat bapak aku. Apalaga….

P/S: Skang ni jauh ngan org tua. Aku sedar, kalo kite bercucuk tanam dikaki gunung, sesekali kena daki ke puncak utk nikmati pemandangan indah. Maknenye jika kita sibuk cari rezki dperantauan, sesekali kene blk kampong gak. Tapi aku ni bile aku nak blk kampong???Nape aku tak selalu blk kampong?? Tunggu financial freedom? Time freedom? Takkan aku nak balik lawat pusara? Time tu nyesal pon da tak gune.. Waaaargh…


2 responses to “hikmah sakit

  • kak ya

    perghhh dah kol 12 mlm! x larat nak baca blog apis ni lagi. Smp Dec 08 jer baca dgn lajunya. Tapi mmg bagus blog ni sbb tu kak ya suka baca. Byk pesanan penaja. teruskan menulis. Bebila senang kak ya baca lagi.. bila korang semua mau kawin ek? esp. apis & ayed hahah soalan cepumas

  • Apet

    Tq kakya. sebenonye sume ni utk diri sendiri je. err… bile mau kawen? blom pikir lagi la kak ya.

Leave a Reply

