Tiada logika

Salam,

Aku suke tgk movie. Tapi kelemahan aku ialah aku sentiasa mengambil kira faktor logik tak logik sesuatu babak dalam sesuatu cerita. Aku sedar bahawa sume citer kalo nak ikut logik, baik takyah tgk. Aku bukan pertikai logik pada jalan cerita. Aku cume mempertikaikan kelogikan sesuatu babak terutama citer2 melayu (bukan sumer). Kalo genre komedi ke, aksi atau scifi, aku tak pertikai. Tapi kalo genre drama, faktor logik main peranan. Aku bukan org filem n tatau pape pon pasal nak buat filem. Tapi yg aku tau, kalo adegan gado2 utk drama (bukan aksi/komedi), manede org gado proper sgt. Buat la adegan gado yg logik. Mende ni remeh je sebenarnye tapi ikut logik, org bergado bertumbuk berguling2. Bukan style kungfu cina. Dlam silat olahraga pon pesilat berlawan style koboi. Pada aku kalo tak mampu buat adegan yg logik, xyahla gado2.

Aku rasa, msia bukan kurang idea nak buat citer best2. Msia cume kurang 2 mende je. Kalo 2 mende ni ade, aku rasa hollywood punye citer takleh cari makan kat msia. 1st, tukang makeup. Makeup utk pompuan nak tido, buat care nak tido. Takyah nak bergincu2. 2nd penulis skrip. 2mende ni je beb. Beza beb skrip drama Msia dgn drama luar. Beza  dari segi ayat spontan. Aku pon susah nak terangkan cane tapi kalo korang tgk tv, compare drama msia ngan luar, korg bley nampak la ape yg aku cube nk ckp. Jalan citer drama msia takde beza sgt pon ngan drama luar.

Aku bkn nak condemn produk buatan msia. Tapi aku rasa aku ade hak nak ckp kalo aku rasa mereka yg mencari rezeki dlm industri hiburan kat msia ni wat keje cam penonton yg tengok karya derang ni takde akal. 

Nape aku nak komplen? Nape tak aku buat citer sendir je bagi org lain tgk? Rileks la beb. Setiap org ade tanggungjawab masing masing utk berkhidmat kepada negara atau mencari rezeki utk keluarga. So sape yg keje buat drama atau filem, buat la betul2. Sape yg main bola utk Msia, main la btol2. Sape yg menyusahkan org lain cam aku, susahkan la betol2…ape aku merepek ni?

p/s: pesanan utk aku-kalo nak pikir logik sgt, pegi tepi jalan, tengok org lalu lalang. sumer logik…


8 responses to “Tiada logika

Leave a Reply

