Mak Abah

Dulu masa kecik2 kene pukul ngan mak abah tu perkara biasa. Budak nakal cam aku kene rotan, hanger, tali pinggang sampai berbirat badan. Aku ingat lagi balik umah lewat maghrib, abah aku angkat aku campak atas sofa. Mak aku masa aku sekolah rendah dulu kalo pekse aku dapat satu B maknanya satu kali rotan kat tangan. Tangan aku akan selamat kalo sume subjek dapat A sahaja. Masa kekecik dulu bile kene marah, aku rasa cam mak abah aku ni tak macam mak abah org lain. Tu masa aku kekecik….

Zaman kanak2 kita takkan tau mane yg boleh n mane yg tak boleh. Manusia banyak belajar dgn cara try an error. Percaya atau tidak, ape yg baik dan buruk kite tau skang sebab kite belajar dari kesalahan yg kite buat mase kekecik dan juga pesanan org tua kita. Takkan ada org tua yang hobinya saje suke2 marah kat anak2 mereka.

Skang ni baru aku tau nikmat kene marah disebat dan dileter oleh org tua. Nikmatnya kene leter berbanding dgn kene marah dgn cara terus tak bersuara. Bayangkan hanya airmata mereka je yang mengalir sebagai pengganti lontaran vokal. Nikmatnya aku kene sebat dan cubit berbanding dgn anak2 yatim yg dahagakan sentuhan ibu bapa. Nikmatnya kene marah oleh org tua berbanding mereka yg tak dimarah kalo buat salah.

So, kepada mereka yg kene leter ngan org tua, jgn la merungut. Ucap terima kasih kepada mereka. Contohnya “Mak, terima kasih sebab marah saya mak.” Kalo derang tanya nape kite ucap terima kasih, kita jawab, “Sebab itu tandanya saya masih mempunyai ibubapa yg menyayangi anak2nya.”

Father And Mother I Love You


5 responses to “Mak Abah

  • cik_ah82

    betul3x..
    huhu..tingat dulu bapak garang sangat..
    apa2 mesti cakap ngan mak..
    sampaila bapak luahkan isi hati dia..
    ‘bapak ni sape dalam umah sampai semua benda nk cakap melalui mak?’
    ayat tu terkesan sampai skang..
    bapak wpun dianggap garang, tetap sayangkan anak2 dia..
    marah coz sayangkan kita..
    agaknya kalo xkena marah, mesti skang jd minah tepi jalan agaknya..;)
    bapak n mak ,love u so much 2!

  • ainkecik

    ~yang masih punya ibu dan ayah hargailah mereka dan kasihilah mereka…jgn bila mereka sudah tiada baru kte menyesal kerana tidak berbakti di hayat mereka~
    mak, tima kasih lahirkan noin dan walaupun noin x sempt nak membesar bersama mak mcm along ngan kngah,mak tetap sentiasa di hati noin…semoga Allah cucuri rahmat atas roh mak dan temaptkan mak di kalangan orang2 yang beriman..Amin..Allah maha adil mak, mama dtg dlm keluarga kita utk jaga noin dan abah..
    Utk mama,
    mama, tima kasih kerana menjaga kami semua setelah mak pergi menyambut panggilan Illahi..tima kasih kerana beri perhatian dengan anak mama yang sorang ni dengan yang macam2 kerenah…tima kasih mama jaga makan minum abah..
    mak dan mama ibu yang noin paling syg…

  • onggon

    betul tu… kita mmg patut bersyukur dan kena hargai mak abah kita hingga akhir nyawa mereka…

  • Fakhrul

    trigt aku masa kecik2 dlu..
    main longkang sampai maghrib..
    balik umah je kena bantai dgn tali pinggang..
    hehehe..mmg best masa kecik dlu..=)

  • nevermindlah

    aku rasa sekarang dah x macam tu.ibu bapa sekarang dah x ajar anak cara yang macam tu.kalau dulu anak2 takut ngan ibu bapa tapi sekarang tengok la, dalam paper macam2 cite pasal anak2 derhaka.ade yg tumbuk ayah,cekik mak,yg lagi terok bunuh mak ngan ayah pn ade. kalau bukan kesilapan mendidik, habis? ape lagi? tergamak ke kite nk lakukan bende2 tu sume kalo cukup didikan agama dan tunjuk ajar ? betul la kate orang dulu2 sayangkan anak tangan-tangan kan..

Leave a Reply

