I have reason to despair but I choose to be cool.

Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia

Betul ke kata2 di atas? Adakah melepaskan dia merupakan satu tanda kita gembira? Bukankah perkara paling sedih ialah menyedari org yg kita sayang bukan milik kita?

Pada aku ikut perasaan masing2. Kadang2 kita fikir kita akan bahagia ngan die. Tapi kita tak sedar bahawa kebahagiaannya bukan pada kita. Adakah kita akan digelar loser bile melihat org yg kita sayang meninggalkan kita? Aku rasa persepsi kita je yg anggap camtu sedangkan org lain tak anggap kita loser pon. Betulkan aku kalo aku salah.

Sesetengah org (“tak termasuk aku”, kataku dgn ego) yg baru broke up akan berkata ‘Alah, rilekslah. Aku tabah. Watpe aku nak sedih lak. Ramai lagi manusia kat dunia ni. Bunge bukan sekuntum’. Percaya atau tidak, ayat tersebut diungkapkan semata2 utk menyedapkan ati sambil menahan airmata. Maklumlah, airmata takkan mengalir jika hati tak terluka. Mmg btol bunge bukan sekuntum tapi yg spesifik ade satu je kat dunia ni.


Mungkin ape yg aku tulis ni akan men’down’kan perasaan sesape yg tgh down. Aku cume nak bitau kat sini, takde manusia yang bergembira sepanjang masa tetapi putus cinta bukanlah suatu alasan untuk hidup sengsara kerana cinta yg hakiki hanya pada Yang Satu.

Kepada yg down sebab putus cinta, aku ada alasan baru utk korang rase hepi. Tak payah lagi gunakan alasan2 yg dah lapok utk menyedapkan ati.

Ayat sedapkan ati lapok- Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia

Ayat baru- Sebenarnya kita mungkin tak gembira bile hidup ngan die. Setiap yg berlaku pasti ade hikmah. Org yg sabo je yg akan nampak hikmah tersebut.

Ayat putus cinta lapok- perkara paling sedih ialah menyedari org yg kita sayang bukan milik kita.

Ayat baru- perkara paling bahagia ialah akhirnya kita tau org yg kita sayang sebenarnya x suke kat kite sekarang. Bukan 3bln lagi yg mane pada waktu itu sayang kita kat die pasti lagi banyak. Lebih baik kita muhasabah diri utk perbaiki kelemahan diri supaya esok kita akan jadi lebih baik dari hari ini. Semoga ape yg bakal diperolehi juga lebih baik dari yg pernah kita miliki.

Ingatlah, kalo kite tak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah kite menambah dukanya.

p/s: aku ckp utk diri sendiri.


6 responses to “I have reason to despair but I choose to be cool.

  • ainkecik

    Kepada yang masih SINGLE…

    Cinta ibarat kupu-kupu.

    Makin kau kejar, makin ia menghindar.

    Tapi, bila kaubiarkan ia terbang, ia akan

    menghampirimu di saat kau tak menduga.

    Cinta mampu membahagiakanmu

    tapi sering pula ia menyakiti,

    Tapi cinta itu hanya istimewa

    apabila kau berikan cinta

    kepada seseorang yang layak menerima.

    Kepada yang ragu-ragu dengan PERNIKAHAN…

    Cinta bukannya mencari seseorang yang

    “SEMPURNA”, tetapi menemukan seseorang

    yang mampu menjadikan dirimu sempurna.

    Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL…

    Jangan katakan “AKU CINTA PADAMU!”

    bila kau tidak benar-benar peduli.

    Jangan bicarakan soal perasaan

    bila itu tidak benar-benar ada.

    Jangan kau sentuh hidup seseorang

    bila kau hanya berniat main-main dengannya.

    Jangan menatap ke dalam mata seseorang

    bila apa yang kau lakukan hanya pembohongan.

    Hal paling kejam yg dilakukan ialah

    membuat seseorang jatuh cinta,

    sedangkan kau tdk berniat langsung

    “UNTUK MENERIMANYA” saat ia terjatuh.

    Kepada yang PATAH HATI…

    Sakit… luka… hancur.. patah hati…

    bertahan selama kau menginginkannya

    dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya.

    Persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu,

    tetapi adalah apa yang boleh diambil dan di hayati

    sebagai pengajaran dan hikmahnya.

    Kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA…

    Bagaimana kalau jatuh cinta?

    Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jangan sampai terjerumus.

    Biar selamba tapi stabil. Berkongsilah tetapi jangan tak adil.

    Cubalah untuk memahami tetapi bukan bermakna

    tidak boleh meminta apa2.

    Bersedialah untuk terluka dan menderita,

    tetapi jangan simpan semua rasa sakit

    jika itu yang benar2 dialami.

    Kepada yang ingin MENGUASAI…

    Hatimu patah melihat orang yang kau cintai

    berbahagia dgn org lain,

    tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui

    bahawa orang yang kau cintai ternyata

    tidak bahagia dengan mu.

    Kepada yang takut MENGAKUI…

    Cinta menyakitkan bila anda

    putuskan hubungan dengan seseorang.

    Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang

    memutuskan hubungan dengan mu.

    Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila

    Orang yang kau cintai langsung tidak

    mengetahui perasaanmu terhadapnya.

    Kepada yang masih bertahan

    MENCINTAI SESEORANG YANG TELAH PERGI…

    Hal menyedihkan dalam hidup ialah

    bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta.

    Kemudian akhirnya menyedari bahawa

    dia bukanlah jodohmu dan kau telah

    mensia-siakan masa bertahun-tahun

    untuk seseorang yang tidak layak.

    Kalau sekarang dia sudah tidak layak,

    10 tahun dari sekarang pun dia tetap tak akan layak.

    Biarkan dia pergi dan lupakan..

  • Fakhrul

    panjangnye reply…
    hehe..

  • ainkecik

    manusia acapkali terlupa dgn sesuatu perkara dan sering lalai dlm melakukan sesuatu yg terlalu asyik..hidup ibarat putaran roda, x slalunya kita akan berada di atas dan jgn ingat kita akan sentiasa ada di atas..ingat,Islam mementingkan KESEDERHANAAN..kte hidup perlu saling ingat mengingati antara 1 sama yg lain supaya kita tidak terkeluar dari landasan yg sebenar..walau sepahit mana kita melalui hidup ini, kita harus teruskan hidup ini dgn lebih sempurna dan lebih bermakna..gagal sekali bkn bermakna kita akan gagal untuk selamanya..masalah yg kita lalui akan mematangkan jiwa,akal dan peribadi kita..

  • Fakhrul

    Artist : Barry Manilow
    Song : I can’t smile without you

    You know I can’t smile without you
    I can’t smile without you
    I can’t laugh and I can’t sing
    I’m finding it hard to do anything
    You see I feel sad when you’re sad
    I feel glad when you’re glad
    If you only knew what I’m going through
    I just can’t smile without you

    You came along just like a song
    And brightened my day
    Who would have believed that you were part of a dream
    Now it all seems light years away

    And now you know I can’t smile without you
    I can’t smile without you
    I can’t laugh and I can’t sing
    I’m finding it hard to do anything
    You see I feel sad when you’re sad
    I feel glad when you’re glad
    If you only knew what I’m going through
    I just can’t smile

    Now some people say happiness takes so very long to find
    Well, I’m finding it hard leaving your love behind me

    And you see I can’t smile without you
    I can’t smile without you
    I can’t laugh and I can’t sing
    I’m finding it hard to do anything
    You see I feel glad when you’re glad
    I feel sad when you’re sad
    If you only knew what I’m going through
    I just can’t smile without you

    p/s : for the special one..sorry apet guna lu punye blog..hehe

  • xcatloverx

    point taken!

  • Apet

    catlover punye kata2 yg ciput tu makan dalam tul la. blom bagi karangan lagi. bile nak post?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: