Nak Menang

Salam,

Aku tak nafikan aku tergolong dalam jenis org nak menang. Aku sedar sikap ni adalah satu perangai buruk yg tak patut ada dlm diri. Skang aku dalam proses nak mengubah perangai aku yg nak menang ni. Kat sini aku nak citer ape yg aku buat utk ubah perangai dan ape yg org lain boley buat bila menghadapi orang cam aku.

Bila berlaku percanggahan pendapat mengenai satu2 isu, kadang2 kita tak sedar yg kita silap dan pihak lain yg betul. Kadang2 kita pon tak sedar yg sebenarnya kedua2 pendapat pon tak silap. Dan kadang2 juga kita tak sedar bahawa dua2 pendapat silap. Bila pihak lain bagi fakta, kita bagi fakta. Tapi percayalah sesungguhnya bila kita rasa kita menang, pihak satu lagi tak rasa kalah pon.

Untuk sesetengah isu, apa yg aku buat ialah aku terima pendapat pihak lain dan simpan fakta2 atau pandangan dia. Dgn cara tu, kita tak rugi pape malah dpt gak tambah info dlm diri. Dalam masa yg sama, kalo kita pasti pendapat kita lebih betul, simpan dalam ati sudah. Yang penting kita tak jatuhkan maruah org lain.

Untuk permulaan memang rasa susah sebab akan rasa maruah sendiri tercalar. So bila jadi camni, utk sedapkan ati sendiri, aku cakap dalam ati, “syukur aku tak jadi org cam die. Asek nak menang je.” atau “syukur die bukan suami/isteri/bf/gf aku.” atau yg lebih afdal, “tuhan sentiasa bersama dengan org yg bersabar.”

Pada aku, kita tetap untung sebab disamping tambah maklumat, kita tak ilang member.


2 responses to “Nak Menang

  • onggon

    Bravo.. bravo.. hehehe.. wat cam aku ni ha.. provoke orang, pastu tgk apa reaksi org tu hehehe.. Tanya sama Farid.. baru cite tadi..

  • wannyzea

    btul2 setuju2 aku pun sama kategori cam ko
    nak menang tu sbb kite suke bersaing
    tp lau nak menang tu pun biarlah agak2
    menang atau kalah xkisah tp BERMARUAH
    itu yang penting

Leave a Reply

