Persepsi vs Realiti

Salam,

Kalo lawat laman blog yg review pasal kete, ramai rakyat Malaysia sendiri yg kondem kete buatan proton. Tu nak wat cane. Masing2 ade pendapat masing2. Lagipon duit masing2 skati la nak watpe pon. Punca utama sebb kualiti n persepsi. Tapi takkan sume produk proton takder kualiti.

Baru2 ni terdapat kerajaan negeri yg tanak pakai keter nasional sbg kete rasmi. Rakyat Malaysia lak aku tak pasti la. Tapi ader gak yg kutuk2 tapi pakai gak kete proton. Mebi tade pilihan kot. Tax keter import tinggi sangat.

Kengkadang org lupe, tax ni la salah satu sumber pendapatan negara utk bayar gaji kakitangan awam, perbelanjaan utk negara atau pon subsidi2 utk petani n nelayan. Nelayan n petani ni yg susah payah tangkap ikan, tanam sayur/padi ternak binatang yg kite makan ari2. Tu la indahnye ciptaan tuhan. Sume mende ade fungsi n perkaitan masing2.

Harini aku nak mengajak kite lupekan sejenak kelemahan2 yg ader kat kete buatan nasional. Sebenarnya kite yg pilih samade kite nak memandang sesuatu dari sudut mane. Kalo letak air separuh dlm gelas, kite boley ckp separuh penuh. Tapi  separuh kosong pon betol gak.

Pada aku la kan, Tun DrMahathir cadang penubuhan proton ni bkn semate-mate nak untung atau nak bukak mate dunia mengenai Msia. Aku rase beliau pikir lebih dari tu. Sume org tau ianya memberi peluang pekerjaan kpd rakyat Msia sendiri. Lagi satu bnyk industri yg naik kalo industri pengangkutan maju. Industri getah naik sbb getah nak wat tayar. Kaca, elektronik pon same. Sume maju, pengangguran berkurang.

Bile ramai org pakai kete, jalanraya kat negara kite makin luas n makin panjang. Walopon masih ader tempat yg takde jalan raya sekurang2nya skang ni lebih baik dari dulu. Banyak dah lebuh raya kat Malaysia ni. Perniagaan pon dpt berjalan lancar. Pahtu org merungut pasal tol pulak. (ckp pasal tol aku dah kuar topic).

Kesimpulannya, setiap mende tu pasti ade baik n buruknya. Kite yg nilai sendiri melalui pandangan kite. 


One response to “Persepsi vs Realiti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: