Bola itu bulat

Salam,

Selalu kite dengar kalo org bercerita pasal bola sepak, ungkapan ‘bola tu bulat’ yg membawa maksud ‘macam2 boley jadi’. Team yg tak kuat pon mebiboley menang lawan team kuat kalo bernasib baik.

Penah tak kiter terbayang bola tu berbentuk segiempat ke, segi tiga ke? Aku rase, bola bulat la senang nak kawal. Bola mesti pegi kearah yg kite sepak. Kalo bola tu bentuk bujur cam bola ragbi, lagi la macam2 boley berlaku.

Sebenarnya point aku, kite taleh salahkan bola. Kaki yg menyepak yg kene betul. Camtu gak dalam idup ni. Kite taleh nak selalu salahkan org lain atau pon menyerah sesuatu kepada nasib. Ade org cakap kite hidup kat dunia ni sekadar lakonan sebab sume nasib dah ditetapkan. Aku kurang setuju sebab tu menunjukkan seolah-olah kite hidup berpura-pura.

Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. Dimana ada jalan, disitu ada kesungguhan. Dimana ada kesungguhan, disitu ada kejayaan.


2 responses to “Bola itu bulat

  • Jafni Syazwan Yg Mengetahui

    aku xtau plk ko sbnrnya da lama sedar yg bola tu bulat..slalu aku tgk ko pulun je gentel bola2 tu..xtau la niat ko nk menunjukkan bkt ke or nk menguji kesharpan dirimu..atau mungkin ko nk kekalkan bentuknya yg bulat supaya xmemetak atau membujur..wallahualam..sekian tazkirah pg..

  • nevermindlah

    sebenarnya kan kalo bola itu segiempat pn,dapat kat ko akan jadi bulat jugak..point nya,kalo korang beli bola segiempat,bagi la si apet ni gentel.nescaya akan jd bulat.bak kate empunya diri ‘aku timang bola lagi awal dari korang’..so,apet lah yg layak membulatkan bola yg segiempat..har har har😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: