Tak Ingat Dunia

Salam,

‘Enjoy tak ingat dunia’, ‘makan tak ingat dunia’, main tak ingat dunia’,  ‘shopping tak ingat dunia’. Ungkapan2 ‘tak ingat dunia’ selalu kite dengar bagi menunjukkan melakukan sesuatu dengan terlalu asyik sampai terleka n mengabaikan perkara lain. Persoalannya, betul ke sampai tak ingat dunia? 

Bile pikir balik, makan tak ingat dunia sebenarnya bagus. Makan ingat akhirat contohnya makan bile lapo, benti bile kenyang. Cume maybe masyarakat kite mengintrepretasi ayat ‘tak ingat dunia’ dgn maksud yg berlawanan iaitu makan sepuas-puasnye. 

Aku rasa kalo terlalu leka enjoy ke, makan ke, bermain ke atau shopping,  maknenyer kite ni terlalu ingat dunia. Shopping tak ingat dunia same gak maksud ngan shopping sakan. Aku rase kalo tak ingat dunia, takkan la shopping ingat akhirat kot? Takkanla enjoy sakan, makan bebanyak, bermakne kite ingat akhirat kot?    

So aku rase ungkapan yg lebih sesuai kalo kiter tarlalu leka lakukan sesuatu yg bersifat duniawi sperti bershopping ialah ‘shopping terlalu ingat dunia’, atau ‘shopping tak ingat akhirat’. Aku maybe salah. Betolkan aku yer…


2 responses to “Tak Ingat Dunia

  • Fakhrul

    hmm..pening btul bila pk ungkapan nih..
    tp xape aku komen jgk..
    mgkn btul jgk kata ko apis..
    tp aku rasa tak igt dunia mgkn maksudnye tak igt perkara yang lain..
    contoh bila kerja tak igt dunia sampai lupa nk makan nk jenguk anak kat umah, lupa hari siang ke malam..lebih kurang mcm 2 lah..
    tp bila timbul ungkapan tak igt akhirat baru lah bleh di kaitkan dengan amal ibadah kita..
    tak macam 2?hmm..jwb

    p/s : dunia semakin tenat..patutkah kita melupakan dia?

  • Putera Parsi

    ‘Enjoy tak ingat dunia’, ‘makan tak ingat dunia’, main tak ingat dunia’
    sebenarnya x penah wujud pun ayt nie sblm nie..
    cume orang muda macam kite je yg reka baru2 nie..
    “tak ingat dunia ” sama je maksud dengan ” Leka “.
    Leka nie sgt bahaya dlm kehidupan..
    Ia boleh mengubah segala2nya..
    So kawan2.. jgn la kita Leka dlm ape saje perbuatan,
    beribadahlah dan ingat Allah s.w.t..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: