Saya Anak Malaysia

Salam,

Skang kat Malaysia ni hangat btol isu2 yg menyentuh perkauman. Baca paper hari2 mesti ada yg cakap pasal ketuanan melayu la, perlembagaan la. Baru2 ni org mempertikaikan cadangan Datuk Mukhriz Mahathir yg mencadangkan agar mewujudkan satu sistem pendidikan yang bertujuan untuk menyatupadukan rakyat bg mengelak polarisasi kaum di negara ini. Pahtu ramai la plak yg melenting termasuk NGO bukan melayu. Yg peliknya org melayu pon ader yg tak setuju.

Ada pihak yg mahu Datuk Mukhriz dikenakan tindakan. Beb, baru cadangan jer beb. Takkan la nak bg tindakan? Manede org bagi idea yg nak jatuhkan org lain? Cume stiap cadangan tu pasti ade pro n kontranya. Biase org akan pandang yg kontra la. Pada aku niat Datuk Mukhriz tu baik – mencadangkan utk memupuk semangat kebangsaan dan cintakan tanah air sejak dari bangku sekolah. Aku tak nampak langsung unsur2 yg menghakis identiti bangsa lain drpd cadangan tu. Bile org Melayu tersalah ckp sket, org Melayu gak yg nak kenekan tindakan. Baik btol org Melayu.  

Lagi satu berkenaan bangsa lain yg jd PM kat Malaysia. Aku sedar sape aku nak cakap pasal politik tp sebagai warganegara Malaysia yg sayangkan negara, aku berhak utk bercakap mengenainya. Malaysia sebenarnya negara yg mempunyai rakyat berbilang kaum yg unik. Kita taleh samekan dgn negara berbilang kaum Amerika. Sebabnya budaya antara kaum kita terlalu berbeza. Agama pon berbeza. Sume org tau bakal Presiden baru Amerika bangsa kulit hitam tapi harus diingat beliau beragama kristian. Sebab tu kita taleh amek contoh Amerika yg memilih presiden dari bangsa minoriti. Malaysia sebagai sebuah negara Islam, ketua negara mestila org Islam. Di Malaysia jugak, tak confirm lagi ahli parlimen bangsa selain Melayu beragama Islam. Bagi aku tak kesah bangsa asalkan seorg muslim beriman yg jd PM. 

Negara kita juga tak macam negara berbilang bangsa mcm kat Indon n Thailand. Diorg amalkan satu bangsa, satu negara. Org Cina di Indon kene ader nama Indon. Mantan Perdana Menteri Thai, Thaksin Sinawat juga seorg yg berbangsa Cina. Negara diorg mewujudkan satu identiti negara bangsa.   

Agama kita tak membezakan warna kulit. Selagi kita satu agama, kita sume bersaudara. Yg tak seagama pulak bukan musuh kita. Tuhan jadikan manusia berbagai2 bangsa untuk kita saling kenal mengenali antara satu sama lain. Yg penting kita berlaku adil pada sumer org. 


One response to “Saya Anak Malaysia

  • Fakhrul

    Melayu sekarang dgn melayu dulu dah xsama. Sanggup gadai bangsa ntuk kepentingan diri.
    Harap Allah bersama kita.

    p/s : “Melayu mudah lupa…” Dr. Mahathir Mohammad

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: