Kau Di Hatiku

Salam,

Aku ni kadang2 suka berfikir yang ntahapehapentah. Salah satunya berkenaan HATI.

Organ hati dalam badan kita mempunyai berbagai2 fungsi. Salah satu fungsinya, kita amek contoh dgn kata2 yg lebih mudah: bile kite makan, makanan yang kite makan akan pegi kat usus. Usus akan fiter makanan. Pahtu bile dah dicerna, makanan tadi akan diserap dalam darah. Hati lak akan filter darah tersebut antaranya utk  :

1.Mengawal aras glukosa darah dengan menyimpan glikogen di dalam hati

2.Menyahtoksik bahan-bahan beracun terutama dadah dan bahan-bahan bernitrogen seperti ammonia

3.Menyingkirkan hormon-hormon berlebihan

(sumber dari wikipedia)

Okay, habis mengenai organ hati. Macamana plak biler kite menggunakan ayat ‘bercakap dalam hati’ atau ‘kau dihatiku’?

Bahasa melayu itu indah. Satu perkataan bley bawak banyak makna. Hati yg disebut dalam ayat tu sebenarnya merupakan mata hati atau kalbu yang terletak dalam minda kita. Apabila bercakap soal minda, sudah tentu ianya berkait dengan organ otak kita.  So, pahni kalo kite cakap mengenai mata hati atau kalbu, tunjuk di kepala bukan di dada. Hee..

p/s: Aku mungkin silap. So, btolkan aku. Tq


6 responses to “Kau Di Hatiku

  • sumpit aka pkey

    hati tu sume org tau lg2 dokter atau yg amek medic nye courses..so hati yg kita sedia maklum terletak kat dalam bdn kte sebelah kiri dada..so tugas2 atau peranan ati ni mengepam darah ke sluruh bdn kite…pandangan hati,bicara hati,kdg2 kte pon ada rasa mcm “aku xsdap hati la arini”…ataupon “sampai hati ko wat aku cmne”…so ni peranan hati yang mane?adakah ini peranan hati organ yg ada di dlm bdn kte?…
    cube sama2 kte fikir2kan..c yaa

  • nadzirah rosman

    aku setuju jer ngn ko psl hati nih..tp..ko luper nk bgtau smthg..kiter org melayu..klow borak pun…ader gak guna perkataan hati..contohnyer “aku mkn hati tol la ngn ko nih beb”
    hati..melibatkan perasaan gak..dengan hati..kiter dapat merasa sesuatu perasaan..so..berhati-hati la yer..ahaks..bgus2..

  • Fakhrul

    hati pam darah?bkan jantung ke yang pam darah kite?
    jantung da..hehe

    orang selalu bercakap pasal hati dan perasaan..tapi bukan ke kedua-duanya berbeza?
    hati adalah organ dan perasaan plak??? aku pun tak tahu nk terangkan…
    tapi kedua-duanya ada persamaan..iaitu tak boleh nampak dengan mata kasar..

    p/s: hati busuk sape yang bau?

  • sumpit aka pkey

    thankz fakhrul betol kan aku…mmg tol la jantung pam darah..
    aku silap dah..
    p/s: tak terasa hati pon aku…hehehehe…

  • Fakhrul

    hehe..
    xder hal ler,biase la sumpit..
    kdg2 pun aku fikir manusia ada dua kepala..
    1- kepala yang sedia ada.
    2- dengan kepala lutut..
    mana satu yang paling aktif?hahaha!

    p/s: lutut selalu lari dari soket..

  • sumpit aka pkey

    hati xpernah membohong…walaupon kte berahsia yg kte suke,rdu kt si dia…si dia ttp tahu kerna dia merasainya…kerana hati ni dia ada connection yg berlaku secara spiritual(yg xnampak dgn mata kasar) ataupon di panggil gelombang rasa..Fakhrul,aku mungkin tau nape lutut ko slalu lari dr soket…hahaha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: