Pursuit of Happiness

AdekBadek. Aku, Ayid, Alan n Epi

Salam, 

Pernahkah kita terfikir kenapa kita dilahirkan sebagai anak sulung? atau nombor 2 atau bongsu? Macam aku dilahirkan sebagai anak sulung dari 4org adik beradik yg kesemuanya lelaki. Kenapa? Kalo jawapannya ‘dah memang tuhan tetapkan camtu’ memamg la betul tapi tak konkrit. Pada aku, setiap makhluk yg tuhan jadikan ada peranan dan hikmah.

Untuk dapat jawapan yg lebih tepat, cara terbaik ialah bertanya kepada org tua kita. Sebab diorg lebih tau setiap inci perangai anak2nya. Mak aku cakap setiap karakter dan sifat anak2nya adalah bersesuaian dgn kedudukan dalam adikberadik. Kadang2 aku terfikir sesuai ke aku jadi anak yg sulung sedangkan aku tak penah bagi contoh yg baik kepada adik2 aku. Kegagalan dan tekanan hidup yg aku alami menyebabkan aku rasa cam aku gagal jalankan tanggungjawab sebagai abg. Malah dalam sume adik beradik aku, aku yg paling banyak menyusahkan org tua. Dari kecik sampai besar.

Cume aku harap hikmah yg ada ialah walopon aku bukanlah perfect sebagai abang, ape saja pengalaman yang aku lalui sebenarnya boleh dijadikan guideline kepada adik2 aku utk mereka lebih berjaya dalam mengejar impian hidup. Itu yg selalu aku ckp kat adik2 aku.

So, kepada korg, jgn sekali2 rasa ibubapa kita bias atau berat sebelah kepada anak2nya. Jgn kecik hati sekiranya mak bapak kita bagi perhatian lebih pada adikberadik lain. Percayala kasih sayang ibubapa sume sama je walopon cara layanan yg berbeza.

p/s: Raya lepas masa aku mintak maap kat mak aku, aku ckp harap mak n abah tak penah menyesal ade anak macam aku walopon tade satu mende pon aku buat yg menyenangkan hati org tua. satu ayat die yg wat aku terharu ialah ‘ sbgai makbapak, sejahat mane pon anak dia walopon sampai masuk penjara, makbapak tetap sayang dan mengaku die sabagai anak.’ 

AKU PASTI BERJAYA!


2 responses to “Pursuit of Happiness

Leave a comment